Woensdag 5 april 2023
Marketing & Communicatie
Marcel Molenaar
Zullen we linken?
Eens, lang geleden, communiceerden we via post, telegrafie en telefonie. Iets minder lang geleden, toen mails, mobieltjes en chatten inmiddels de normaalste zaak van de wereld waren, dook er weer 'iets nieuws' op, namelijk LinkedIn; een social network gericht op zakelijke professionals. Vele platformen kwamen en gingen weer (MySpace, Friendster, Plaxo, Hyves, Google+, etc.) maar LinkedIn bleek een blijvertje en is gestaag gegroeid tot een vaste waarde in ons huidige social media landschap. 'Zullen we linken' werd onderdeel van ons dagelijks (zakelijk) taalgebruik.
Ook met de (recentere) opkomst van nog meer socials als Facebook, Instgram, Snapchat en Tiktok is LinkedIn altijd een vaste constante gebleken. De laatste jaren lijkt het platform zelfs aan haar 'tweede jeugd' begonnen. Met inmiddels ruim 9 miljoen Nederlandse gebruikers en steeds meer features en functionaliteiten, heeft het nu een plekje op het gros van de eerste schermen als je je mobiel aanzet. Wie ons alles kan vertellen over dit platform en de zakelijke communicatie toepassingen is Marcel Molenaar, Countrymanager en Director Marketing Solutions van LinkedIn Benelux.
Marcel Molenaar (1969) woont en werkt in Amsterdam. Aanvankelijk lag zijn passie in de horeca maar na een afgeronde studie op dit vlak begon het te knagen; wat is er nog meer? Begin jaren negentig besluit hij naar Nijmegen te verhuizen om daar Communicatiewetenschap te studeren met als master Marketingcommunicatie. Als hij in 1996 afstudeert breekt net het nieuwe digitale tijdperk aan en landt hij precies op tijd bij IBM in Amsterdam om daar de basis te leggen voor een carrière in dit vakgebied.
Na diverse functies bij IBM Nederland, Lycos International, HotSMS en MailMedia, start hij in 2012 bij Linkedin Benelux als Head of Marketing Solutions. In deze functie is hij verantwoordelijk voor alle advertentie activiteiten van LinkedIn Benelux en adviseert hij klanten en bureaus over hun content strategie en beschikbare LinkedIn oplossingen op dit vlak. In 2015 wordt hij door het hoofdkantoor in Mountainview aangesteld als Country Manager Benelux waarmee hij alle activiteiten van het LinkedIn kantoor in Amsterdam overziet. Marcel heeft inmiddels bijna 20 jaar ervaring binnen de online marketing en mediawereld en is een gepassioneerd spreker over digitale ontwikkelingen en social media.
De samenstellers van het Historisch Sprekers Archief hebben grote zorgvuldigheid betracht bij het verzamelen en citeren van de gegevens die hoofdzakelijk afkomstig zijn uit de archieven van de Koninklijke Industrieele Groote Club en eerder via de website openbaar gemaakte data. Mocht U een aan- of opmerking hebben over de teksten en/of afbeeldingen, dan verzoeken wij u contact op te nemen met de redactie via clubinfo@igc.nl.