Maandag 30 januari 2023

Technologie & Innovatie

dr. Hans Heerkens

Vrachtvliegtuigen: de toekomst is onbemand!

Onbemande vrachtvliegtuigen kunnen zowel goedkoper als productiever zijn dan andere vormen van vervoer door minder benodigd personeel, eenvoudigere ontwerpen en een veel gunstiger brandstofverbruik door een lagere vliegsnelheid aan te houden. Hans Heerkens legt uit.

Onbemande vrachtvliegtuigen (Unmanned Cargo Aircraft of UCA) kunnen efficiënter zijn dan bemande vliegtuigen en worden niet beperkt door de noodzaak een voor mensen geschikte leefomgeving te bieden. UCA zijn geschikt voor afstanden vanaf ongeveer 500 km maar kunnen ook de bereikbaarheid van bepaalde regio's, en daarmee hun economisch potentieel, vergroten. Ze kunnen gebruik maken van 's nachts afgesloten toegangswegen van industrieterreinen en maken rechtstreekse vrachtvluchten naar een veelheid van bestemmingen mogelijk. UCA zijn meer dan op de vrije markt verkrijgbare drones; ze lijken zowel technisch als bedrijfsmatig meer op 'echte' vliegtuigen. Er zijn ook veel zinvolle militaire toepassingen, zoals wereldwijde rechtstreekse bevoorrading van militaire eenheden en bevoorrading van commando-eenheden bij risicovolle operaties.

Hans Heerkens, oprichter en voormalig voorzitter van het Platform Unmanned Cargo Aircraft (oftewel PUCA - www.platformuca.org) gaat in op de kenmerken die UCA onderscheiden van traditionele vliegtuigen, hun gebruiksmogelijkheden en –beperkingen, en op de kansen voor de Nederlandse en Europese industrie. Ook hoopt hij, samen met u, de obstakels te identificeren die de exploitatie van UCA momenteel in de weg staan.

De samenstellers van het Historisch Sprekers Archief hebben grote zorgvuldigheid betracht bij het verzamelen en citeren van de gegevens die hoofdzakelijk afkomstig zijn uit de archieven van de Koninklijke Industrieele Groote Club en eerder via de website openbaar gemaakte data. Mocht U een aan- of opmerking hebben over de teksten en/of afbeeldingen, dan verzoeken wij u contact op te nemen met de redactie via clubinfo@igc.nl.

Foto's: Archief Koninklijke IGC

← vorig evenement volgend evenement →