Woensdag 17 april 2024
Business & Management
ir. F. Abbink
CO2-reductie in de burgerluchtvaart – uitdagingen en oplossingen
De burgerluchtvaart groeit jaarlijks met 2-4%, vooral in China en India, door toenemende welvaart en reiswensen. Momenteel veroorzaakt deze sector 3% van de CO2-uitstoot, met afspraken binnen de ICAO om deze niet boven het niveau van 2019 te laten stijgen. Technologische ontwikkelingen en het gebruik van duurzame brandstoffen, zoals Sustainable Aviation Fuels (SAF) en waterstof, spelen een cruciale rol bij het reduceren van CO2-emissies. Nieuwe vliegtuigontwerpen, zoals Short-Range Wide-Body vliegtuigen, kunnen ook bijdragen aan een efficiënter gebruik van brandstof en verminderde emissies. In 2050 zal de effectieve CO2 uitstoot van de burgerluchtvaart naar nul gebracht moeten zijn.
Reductie van de CO2 uitstoot kan bereikt worden door verdere technologische ontwikkeling, als betere aerodynamica, lichtere constructies, efficiëntere voortstuwing en efficiëntere luchtverkeersleiding en vliegoperaties. Binnen het EU-programma Clean Sky worden belangrijke 'Technology Bricks' ontwikkeld, die tot doel hebben om toekomstige Europese vliegtuigen milieuvriendelijker (en competitiever) te maken.
Een tweede, zeer grote en essentiële bijdrage in de (net-zero) reductie van de CO2-emissies, is het gebruik van Sustainable Aviation Fuels (SAF). Deze SAF's kunnen gebaseerd zijn op net-zero BioFuel en E-Fuel SAF. Ze kunnen als drop-in brandstof, met minimale wijzigingen in de vliegtuigen en infrastructuur op de luchthavens, gebruikt worden.
Het is ook mogelijk om vliegtuigen voort te stuwen mbv waterstof, hiervoor moeten wel geheel nieuwe vliegtuig- en motor-ontwerpen gemaakt worden. En hiervoor dient een nieuwe brandstof infrastructuur op de luchthaven te worden gemaakt.
Een verdere grote potentiële bijdrage is mogelijk door nieuwe vliegtuigontwerpen, waarbij de maximale vliegafstand beter wordt afgestemd op het operationele gebruik en de capaciteit van luchthavens. De introductie van nieuwe Short-Range Wide-Body vliegtuigen, kunnen door hun lagere gewicht en lagere kruissnelheid een aanzienlijke besparing opleveren.
De spreker zal op al deze ontwikkelingen om in 2050 tot net-zero luchtvaart te komen ingaan. Ir. Fred Abbink is IGC-lid en reviewer binnen het EU CleanSky 2 programma, voor de programma's Large Passenger Aircraft en Technology Evaluator. Verder is Fred o.a. voormalig algemeen directeur van het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR) en voormalig deeltijdhoogleraar aan de TU Delft, Faculteit der Luchtvaart- en Ruimtevaart Techniek.
De samenstellers van het Historisch Sprekers Archief hebben grote zorgvuldigheid betracht bij het verzamelen en citeren van de gegevens die hoofdzakelijk afkomstig zijn uit de archieven van de Koninklijke Industrieele Groote Club en eerder via de website openbaar gemaakte data. Mocht U een aan- of opmerking hebben over de teksten en/of afbeeldingen, dan verzoeken wij u contact op te nemen met de redactie via clubinfo@igc.nl.