Woensdag 1 mei 2019

Business & Management

ir. G. van Es

Boeing 737 Max aan de grond.

Fatale ongevallen met verkeersvliegtuigen zijn heel zeldzaam, twee van dit soort vliegrampen achter elkaar waarbij nieuwe passagiersvliegtuigen zijn betrokken is de laatste vijftig jaar niet meer voorgekomen. Ir. van Es gaat dieper in op beide recente ongevallen met de Boeing 737 MAX.

Beide ongevallen vertonen sterke overeenkomsten. Daarom is door de autoriteiten besloten het vliegtuig voorlopig niet meer te laten vliegen. Het besluit om dit populaire type vliegtuig aan de grond te houden heeft enorme gevolgen teweeggebracht voor zowel Boeing als de operators. Hoewel het onderzoek naar beide ongevallen nog niet is afgerond, is wel al vrij veel bekend geworden.

De geschiedenis van de B737 Max wordt kort besproken en de ontwikkeling van het oorspronkelijke ontwerp naar de huidige versie wordt toegelicht. Verder vertelt Gerard over de maatregelen en hoe deze de huidige problemen met de B737 MAX kunnen oplossen.

Gerard van Es is senior adviseur bij het Koninklijk Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum NLR. Hij is expert op het gebied van vliegtuigoperaties en vliegveiligheid. Al meer dan 25 jaar houdt hij zich bezig met diverse onderwerpen op deze gebieden met als doel de luchtvaart veilig en efficiënt te maken. Gerard van Es volgde zijn opleiding eerst aan de HTS vliegtuigbouwkunde in Haarlem, gevolgd door een studie Lucht- en Ruimtevaarttechniek aan de TU Delft.

De samenstellers van het Historisch Sprekers Archief hebben grote zorgvuldigheid betracht bij het verzamelen en citeren van de gegevens die hoofdzakelijk afkomstig zijn uit de archieven van de Koninklijke Industrieele Groote Club en eerder via de website openbaar gemaakte data. Mocht U een aan- of opmerking hebben over de teksten en/of afbeeldingen, dan verzoeken wij u contact op te nemen met de redactie via clubinfo@igc.nl.

Foto's: ©G. van Es

← vorig evenement volgend evenement →