Vrijdag 5 april 1946

Economie & Financiën

Ir. F.Q. den Hollander

De Nederlandsche Spoorwegen

"Bij zijn benoeming bij de spoorwegen had Den Hollander geëist als president de totale verantwoordelijkheid te zullen krijgen; het vooroorlogse systeem van tweehoofdige leiding was voor hem onaanvaardbaar. Den Hollander had duidelijke ideeën over de toekomst van de spoorwegen in Nederland: elektrificatie van alle belangrijke lijnen en verdieseling van de rest van het net; een frequente treinenloop volgens een vaste, regelmatige dienstregeling. Snelheden boven 140 kilometer per uur waren in Nederland bij de kleine afstanden weinig zinvol; een frequente dienst was belangrijker. Het goederenvervoer zou grotendeels 's nachts moeten plaatsvinden, waarbij gebruik kon worden gemaakt van dezelfde locomotieven die overdag de reizigerstreinen reden. Integratie van spoor- en busverkeer bevorderde Den Hollander actief, zoals hij ook al in zijn Indische tijd had gedaan. De al eerder begonnen overneming van regionale busbedrijven door NS werd onder hem versneld voortgezet. Zijn eerste taak was weliswaar het verder op gang brengen van het treinverkeer en het herstel van de oorlogsschade, maar de koers voor de toekomst was door hem duidelijk uitgezet en werd consequent gevolgd"....

De samenstellers van het Historisch Sprekers Archief hebben grote zorgvuldigheid betracht bij het verzamelen en citeren van de gegevens die hoofdzakelijk afkomstig zijn uit de archieven van de Koninklijke Industrieele Groote Club en eerder via de website openbaar gemaakte data. Mocht U een aan- of opmerking hebben over de teksten en/of afbeeldingen, dan verzoeken wij u contact op te nemen met de redactie via clubinfo@igc.nl.

Tekst: KNAW http://resources.huygens.knaw.nl/bwn1880-2000/lemmata/bwn4/holland
Foto's: KNAW http://resources.huygens.knaw.nl/bwn1880-2000/lemmata/bwn4/holland

← vorig evenement volgend evenement →