Business & Management
ProRail is in 2001 afgescheiden van de Nederlandse Spoorwegen met 2.600 medewerkers en een budget van € 2 miljard. Wat zijn de uitdagingen bij de omslag van een budget- naar een prestatiegestuurde organisatie, als die midden in de maatschappij opereert met als enige aandeelhouder de Rijksoverheid? Hoe pakt ProRail dit fundamentele veranderingstraject aan, terwijl de treinen op tijd moeten blijven rijden? Jolanda Poots, ProRail's CFO, laat zien hoe de vertaling van deze missie naar concrete, door de klant gevraagde prestaties wordt aangepakt en gestuurd. Een verrassende conclusie: de organisatie loopt in prestaties gemeten voorop in Europa. En dit terwijl Nederland de indruk heeft dat ProRail er nauwelijks in slaagt een goed product te leveren. Jolanda Poots is bedrijfseconoom en register controller. Zij werkte als consultant bij Accenture voor o.a. KLM en Libertel en ontwikkelde een internationale 'billing engine' voor internetbetalingen, die als standaard is overgenomen door Vodafone Europa. Sinds 2002 is ze actief bij ProRail, vanaf 2004 als CFO Bovendien maakt zij deel uit van de examencommissie op de postacademische opleiding tot Register Controller van de Erasmus Universiteit, waar ze ook gast colleges geeft. Ze publiceerde in Management Control & Accounting over 'IT Cost Control en de Internet Economie'.
De samenstellers van het Historisch Sprekers Archief hebben grote zorgvuldigheid betracht bij het verzamelen en citeren van de gegevens die hoofdzakelijk afkomstig zijn uit de archieven van de Koninklijke Industrieele Groote Club en eerder via de website openbaar gemaakte data. Mocht U een aan- of opmerking hebben over de teksten en/of afbeeldingen, dan verzoeken wij u contact op te nemen met de redactie via clubinfo@igc.nl.
Tekst: In Good CompanyFoto's: CFO.nl