Donderdag 10 oktober 1985
Technologie & Innovatie
Michael van der Vlis
Teleport Amsterdam
"Michiel Boudewijn (Michael) van der Vlis (1944 – 2018) was politicus en bestuurder.
Van der Vlis was vanaf 1970 buurtactivist in de Amsterdamse Pijp en werd in 1974 gemeenteraadslid in Amsterdam voor de PvdA. Van 1978 tot 1990 was hij wethouder in Amsterdam, met de portefeuilles ruimtelijke ordening, verdichting woningbouw, verkeer en vervoer, bestuursorganisatie (stadsdelen) en bestuursinformatie. Hij was de initiator van het besluit stadsdelen te creëren in Amsterdam en wilde meer stadsdelen dan er uiteindelijk kwamen. Dit kwam doordat hij stadsdelen wilde met 30 à 50.000 inwoners, maar een aantal is groter geworden.
Voor zijn komst als wethouder was Amsterdam op weg naar een stad met 350.000 inwoners (volgens een concept-structuurplan). Hij zette, onder het motto 'compacte stad' de tegenovergestelde weg in: stedelijkheid en inwonersgroei. Verdichting, aanvullende woningbouw, Oostelijk Havengebied, IJburg. Veel nieuwe woningen in de stad. Zijn opvolgers zetten die koers voort en het inwonertal van Amsterdam steeg tot meer dan 800.000 inwoners.
Rond 1980 kon je in het dichtbebouwde deel van Amsterdam nergens meer behoorlijk lopen of fietsen. Overal stonden auto's op de stoep of op de straat. Met het oprichten van Parkeerbeheer maakte hij daar een einde aan en voerde daarbij de wielklem in. Samen met de Fietsersbond werd een stadsbreed fietspadennet gemaakt en werd veel aan kleinschalige voorzieningen voor fietsers gedaan. Als wethouder van het openbaar vervoer was hij verantwoordelijk voor de nooit uitgevoerde en telkens uitgestelde omzetting van buslijn 15 in een tramlijn, aanleg van de tramlijnen naar Diemen en Amstelveen en geestelijk vader van de Ringlijn, alhoewel het besluit tot aanleg pas in 1992 werd genomen."
"De verkiezingen van 1982 en 1986 gaven de PvdA en het programcollege een nieuw en ruim mandaat: het oogsten kon beginnen. In de Pijp, De Jordaan en de Nieuwmarkt worden hele blokken gerenoveerd en gaten gevuld. De aanvullende woningbouw in de westelijke tuinsteden komt op gang: Middelveldsche Akerpolder, Nieuw Sloten. Het werk van de DRO is nu inhoudelijk en financieel zo strak geprogrammeerd dat er een aparte begrotingspost komt om met de benen op tafel met de wethouder nieuwe ontwikkelingen te verkennen. De Corenwijnfase werd de naam voor deze essentiële beginstap voor ruimtelijke plannen. De IJ-oeverplannen zijn zo begonnen en ook Teleport: rond het nieuwe station Sloterdijk een nieuwe wijk met woningen en kantoren die speciaal bestemd zijn voor het groeiende internationale dataverkeer. "
De samenstellers van het Historisch Sprekers Archief hebben grote zorgvuldigheid betracht bij het verzamelen en citeren van de gegevens die hoofdzakelijk afkomstig zijn uit de archieven van de Koninklijke Industrieele Groote Club en eerder via de website openbaar gemaakte data. Mocht U een aan- of opmerking hebben over de teksten en/of afbeeldingen, dan verzoeken wij u contact op te nemen met de redactie via clubinfo@igc.nl.
Tekst: Wikipedia https://nl.wikipedia.org/wiki/Michael_van_der_Vlis
Foto's: ©Wikimedia https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=15303840