Technologie & Innovatie
Elektrisch vliegen is in de Luchtvaart een leidend, veelbesproken thema. Tot dusver in applicaties in les- en trainingstoestellen met beperkingen in vliegduur en gewicht, met thuisbasis Teuge International Airport. Ook vanuit de TU Delft wordt hard gewerkt aan electrisch vliegen. Bij het Delftse YES wordt door Venturi Aviation gewerkt aan het eerste shorthaul vliegtuig Echelon-01. Voor 44-50 passagiers, voortgedreven door 8 electrische motoren.Medeoprichter Jan Willem Heinen spreekt deze avond over de ambitieuze plannen in de startup in ontwerp en ontwikkeling van dit vliegtuig. De burgerluchtvaart gaat een nieuw tijdperk in van ontwikkeling van 'groene vliegtuigen' om zo te zeggen, speciaal op de middellange afstand. In de luchtvaart zijn het meestal pioniers die gangmaker zijn in de ontwikkelingen en een nieuwe aanzet geven tot. Zo ook in het geval van Venturi Aircraft. Zij spreken in de IGC voor het eerst voor een publiek gehoor.
De samenstellers van het Historisch Sprekers Archief hebben grote zorgvuldigheid betracht bij het verzamelen en citeren van de gegevens die hoofdzakelijk afkomstig zijn uit de archieven van de Koninklijke Industrieele Groote Club en eerder via de website openbaar gemaakte data. Mocht U een aan- of opmerking hebben over de teksten en/of afbeeldingen, dan verzoeken wij u contact op te nemen met de redactie via clubinfo@igc.nl.