Economie & Financiën
"De geschiedenis van de Versertunnel gaat terug tot 1934, toen de minister van Waterstaat opdracht gaf om te onderzoeken of het veer te Velsen met enige ponten kon worden uitgebreid, of dat dit veer zou moeten worden vervangen door een brug of een tunnel. Het scheepvaartverkeer nam na de crisisjaren weer gestadig toe. Met dat in gedachte werd een brug als te hinderlijk ondervonden. En mocht zich de situatie voordoen dat de brug werd aangevaren, hadden zowel de scheepvaart als het autoverkeer daar ernstige hinder van. Deze situatie kon zich in feite al voordoen bij de Velserspoorbrug, met dat verschil dat het treinverkeer daar dan langdurig door gestremd zou zijn. Zodoende kwam een tunnel in beeld.In 1939 werd opdracht gegeven te onderzoeken of het voordelen zou bieden om tegelijkertijd een autotunnel en een spoortunnel te bouwen. Dit om de steeds hinderlijker ervaren Velserspoorbrug ook meteen te kunnen vervangen. De Nederlandse Spoorwegen drong er echter op aan om de tunnel vlak bij de huidige spoorbrug te bouwen. Zo ontstonden twee plannen: een plan dat voorzag in een spoortunnel nabij de Velserbrug en een autotunnel een stuk oostwaarts en een plan voor een gecombineerde tunnel oostwaarts van de veerpont. Het laatste plan bleek goedkoper, zodoende werd besloten tot een gecombineerde tunnel."
De samenstellers van het Historisch Sprekers Archief hebben grote zorgvuldigheid betracht bij het verzamelen en citeren van de gegevens die hoofdzakelijk afkomstig zijn uit de archieven van de Koninklijke Industrieele Groote Club en eerder via de website openbaar gemaakte data. Mocht U een aan- of opmerking hebben over de teksten en/of afbeeldingen, dan verzoeken wij u contact op te nemen met de redactie via clubinfo@igc.nl.
Tekst: https://www.spoorforum.nl/spoorforum/phpBB3/viewtopic.php?f=77&t=2418Zie ook: https://resolver.kb.nl/resolve?urn=MMKB23:001893062:mpeg21:a00181