Leiderschap & Strategie
Het economische belang van de Nederlandse luchtvaartsector stond buiten kijf. Nu lijkt de focus te verschuiven naar het beperken van de negatieve effecten, maar voor de algehele welvaart moeten economische en maatschappelijke belangen eerlijk worden gewogen.
In 2017 bood Schiphol de meeste vluchten aan van alle Europese luchthavens met veel bestemmingen die direct (zonder overstap) konden worden bereikt tegen een relatief lage ticketprijs. In de laatste luchtvaartnota uit 2009 werd de luchtvaart van cruciaal belang geacht voor de Nederlandse economie. Vanuit overheidswege werd er succesvol ingezet op het verder ontwikkelen van het luchtvaartnetwerk. Het aantal routes en frequenties is daardoor sterk toegenomen, met als gevolg dat Schiphol de capaciteitslimiet van 500.000 vliegtuigbewegingen per jaar inmiddels heeft bereikt. Dit zal een negatief effect hebben op het vestigingsklimaat rond Schiphol en de ticketprijzen. Lieshout is tevens directeur van Airneth, het wereldwijde wetenschappelijke kennisnetwerk voor de luchtvaart.
De samenstellers van het Historisch Sprekers Archief hebben grote zorgvuldigheid betracht bij het verzamelen en citeren van de gegevens die hoofdzakelijk afkomstig zijn uit de archieven van de Koninklijke Industrieele Groote Club en eerder via de website openbaar gemaakte data. Mocht U een aan- of opmerking hebben over de teksten en/of afbeeldingen, dan verzoeken wij u contact op te nemen met de redactie via clubinfo@igc.nl.
Foto's: SEO