Woensdag 27 maart 1929

Technologie & Innovatie

Isaac Franco

Een en ander over de elektrificatie der Nederlandse Spoorwegen (met lantaarnplaatjes...)

"Van verder strekkende betekenis was de beslissing in de jaren twintig om op grote schaal tot elektrificatie van de drukst bereden baanvakken over te gaan, te beginnen met de lijn Amsterdam-Rotterdam. Franco, van huis uit een 'stoom'-man, maakte zich de kennis die hiervoor nodig was, in snel tempo eigen, en hoewel de technische uitwerking door anderen werd verricht, bleef hij overzicht over het geheel houden".

"‍Aan zijn spoorwegcarrière kwam in 1928 een einde, toen hij werd aangezocht om de plaats in te nemen van de overleden directeur van Werkspoor, J. Muysken. Hij kende het bedrijf al door en door omdat hij sinds 1916 commissaris was, en hij hoopte nu ook zijn commerciële gaven te kunnen ontplooien. Zijn plotselinge dood maakte echter aan deze verwachtingen een einde. Als lid van verscheidene staatscommissies ter behartiging van de belangen van het spoorwegpersoneel genoot Franco door zijn bescheiden, rustige optreden het vertrouwen van zowel de regering als het personeel".

De samenstellers van het Historisch Sprekers Archief hebben grote zorgvuldigheid betracht bij het verzamelen en citeren van de gegevens die hoofdzakelijk afkomstig zijn uit de archieven van de Koninklijke Industrieele Groote Club en eerder via de website openbaar gemaakte data. Mocht U een aan- of opmerking hebben over de teksten en/of afbeeldingen, dan verzoeken wij u contact op te nemen met de redactie via clubinfo@igc.nl.

Tekst: http://resources.huygens.knaw.nl/bwn1880-2000/lemmata/bwn2/franco
Foto's: http://resources.huygens.knaw.nl/bwn1880-2000/lemmata/bwn2/franco

← vorig evenement volgend evenement →