Maandag 19 maart 1934

Economie & Financiën

Anthony Fokker

Het Vliegtuigbedrijf

Nadat Anthony Fokker begin jaren dertig door General Motors aan de kant wordt gezet en zijn Amerikaanse fabrieken worden geliquideerd, is Fokkers rol als vliegtuigbouwer feitelijk uitgespeeld. Zijn Nederlandsche Vliegtuigenfabriek lijdt een kwijnend bestaan. Het zwaar afgeslankte bedrijfje wordt slechts overeind gehouden door verkapte overheidssubsidies, handig uitgelokt door Fokker, die dreigt ‘de tent te sluiten’ zodra semi-overheidsbedrijf KLM niet aan al zijn eisen voldoet. De animositeit tussen Fokker en KLM-baas Plesman, die zich met handen en voeten gebonden ziet aan Nederlands enige serieuze vliegtuigproducent, is dan ook legendarisch geworden. Het leidt in 1934 dan ook tot een breuk. Intussen weet Fokker licenties te verkrijgen van de Amerikaanse vliegtuigfabrikant Douglas hetgeen hem wederom miljoenen zou opleveren.

De samenstellers van het Historisch Sprekers Archief hebben grote zorgvuldigheid betracht bij het verzamelen en citeren van de gegevens die hoofdzakelijk afkomstig zijn uit de archieven van de Koninklijke Industrieele Groote Club en eerder via de website openbaar gemaakte data. Mocht U een aan- of opmerking hebben over de teksten en/of afbeeldingen, dan verzoeken wij u contact op te nemen met de redactie via clubinfo@igc.nl.

Tekst: Maurice Biessing https://www.historischnieuwsblad.nl/nl/artikel/26995/anthony-fokker-1890-1939.html

← vorig evenement volgend evenement →