Film, Literatuur, Muziek & Theater
'Tarkovsky is for me the greatest, the one who invented a new language, true to the nature of film, as it captures life as a reflection, life as a dream.' - Ingmar Bergman.InleidingFiorenza Timmer en Larissa Buwalda, beiden commissieleden Film Tafel houden een korte inleiding over leven en werk van Tarkovsky.SpiegelTarkovsky's meest persoonlijke werk. Een transcendent, impressionistisch en onconventioneel filmgedicht. Het verhaal ontvouwt zich als een stroom herinneringen van een stervende dichter van belangrijke momenten in zijn leven en dat van het Russische volk tijdens de tumultueuze 20-eeuwse gebeurtenissen. Voor wellicht zijn meest gedurfde experiment met filmstructuur, wisselt Tarkovsky scènes af uit drie tijdperken – zijn vooroorlogse jeugd op het platteland, de WOII en naoorlogse volwassenheid – en creëert zodoende een prismatische reflectie op zijn eigen leven en dat van zijn ouders. De filosofische en spirituele benadering van de menselijke natuur maakt van Spiegel één van Tarkovsky's meest poëtische en ambigue films van zijn hele oeuvre.
De samenstellers van het Historisch Sprekers Archief hebben grote zorgvuldigheid betracht bij het verzamelen en citeren van de gegevens die hoofdzakelijk afkomstig zijn uit de archieven van de Koninklijke Industrieele Groote Club en eerder via de website openbaar gemaakte data. Mocht U een aan- of opmerking hebben over de teksten en/of afbeeldingen, dan verzoeken wij u contact op te nemen met de redactie via clubinfo@igc.nl.
Tekst: Archief Koninklijke IGCFoto's: Archief Koninklijke IGC