Maandag 8 mei 2023

Marketing & Communicatie

Aldo Spaanjaars

Nederlandse marketing strateeg tijdens lockdown in Shanghai

Het verhaal van een Nederlandse marketing strateeg tijdens lockdown in Shanghai. Hoe verschillend kun je aankijken tegen wat je overkomt. Past het in de filosofie van 'Chinese business'? Het is een spannend verhaal, gecombineerd met bedrijfservaring van jaren.

Als je al heel lang in China woont en marketing in China op een hoger plan hebt gebracht, dan kom je terecht in één van de zwaarste lockdowns voor corona die er zijn in de miljoenenstad Shanghai. Wat overkomt je dan en hoe reflecteer je je kennis en ervaring op wat je overkomt.

Aldo Spaanjaars werkt als Nederlandse marketingman in het Chinese bedrijfsleven. Hij is de bruggenbouwer tussen de Chinese en westerse cultuur met 'de consument op de eerste plaats'. Met zijn uitgebreide kennis van en ervaring met China heeft hij bekroonde reclames gecreëerd en bracht hij bij verschillende winkelketens succesvolle bedrijfsomwentelingen teweeg. Aldo heeft zijn interesse in de nieuwste IT technologieën gebruikt in zowel de mode- als de sportindustrie. Hij is Executive Vice President van Anta Outdoor bij Anta Sports, de toonaangevende sportkledinggroep van China en de op twee na grootste ter wereld. In deze rol geeft hij leiding aan de afdelingen Supply Chain en Strategy en houdt toezicht op de marketing voor de Anta Outdoor-merken en Amer Sports. Hij is adviseur van het bestuur van Stryd Inc, een Amerikaans bedrijf voor hardlooptechnologie, en van Retailisation, een in Nederland gevestigde SaaS Merchandising-oplossingsprovider. Daarnaast is Aldo medeauteur van 'Dragon Tactics, how Chinese Entrepreneurs Thrive in Uncertainty'.

In 2003 werd Aldo verkozen tot 'Asia-Pacific Marketer of the Year' door 'Media Magazine', het toonaangevende marketingtijdschrift van Azië. Aldo heeft een groot deel van zijn carrière doorgebracht bij Adidas Group Greater China. Van 2006-2012 was hij Vice President Operations (COO), waarmee hij de groei van de merken Adidas, Reebok en TaylorMade (Golf) heeft laten groeien naar meer dan 7000 winkels in meer dan 850 steden. Dit Chinese onderdeel werd wereldwijd het meest winstgevende.

De samenstellers van het Historisch Sprekers Archief hebben grote zorgvuldigheid betracht bij het verzamelen en citeren van de gegevens die hoofdzakelijk afkomstig zijn uit de archieven van de Koninklijke Industrieele Groote Club en eerder via de website openbaar gemaakte data. Mocht U een aan- of opmerking hebben over de teksten en/of afbeeldingen, dan verzoeken wij u contact op te nemen met de redactie via clubinfo@igc.nl.

← vorig evenement volgend evenement →