Dinsdag 18 augustus 2020
Marketing & Communicatie
Rob Benjamens
'Iene Miene Mutte, Tien Pond Grutten, Tien Pond Kaas, Iene Miene Mutte is de Baas ….'
Rob Benjamens, directeur Brand & Business Architects
Geen branche is zo dynamisch als de Nederlandse levensmiddelenbranche. Met name de Nederlandse supermarktwereld. De ontwikkelingen en veranderingen volgen elkaar hier in razendsnel tempo op. In deze markt van ruim 40 miljard euro is het bijvoorbeeld niet meer de vraag òf disruptor Amazon komt, maar wánneer ze precies komen. Voor de 'gevestigde orde' is dit een regelrechte bedreiging, ook al omdat deze concurrent al start met een omzet van 350 mio euro in Nederland, die wordt gerealiseerd door hun Duitse platform.
Hoe gaat AHOLD reageren? Ze hebben het al moeilijk genoeg met de concurrentie van JUMBO en LIDL en in sommige gebieden met sterke lokale spelers als Deen, Vomar, Dirk, Poiez, Linders en Hoogvliet. En inmiddels voelen ze in Zaandam ook de concurrentie in sommige gebieden van Picnic. AH zoekt de noodzakelijke groei in België, maar komt daar ook Jumbo en Amazon tegen. Als consument kennen we allemaal de merken, hun campagnes en de retail. We hebben er allemaal mee te maken, maar horen nu ook wat zich achter de schermen en in de coulissen afspeelt.
Over die dynamiek, al die ontwikkelingen nu en in de toekomst, en welke gevolgen dit heeft, gaat Rob Benjamens ons informeren.
Rob Benjamens was directeur/partner/oprichter van twee grote, toonaangevende reclamebureaus (RJA/Saatchi&Saatchi en Benjamens van Doorn/EuroRSCG). Sinds 18 jaar is hij partner/directeur van strategisch consultancy bureau Brand & Business Architects, dat adviseert op het gebied van marketing & communicatie. Hij vervulde veel bestuursfuncties in de marketing- en reclamewereld. O.a. NIMA, VEA, SIRE, Reclame Museum en VEDIS. Hij was lid/voorzitter van diverse vakjury's en kreeg twee keer de Cocq de Grand Honneur van het Genootschap van Reclame en was twee keer genomineerd als Reclameman van het Jaar.
Rob heeft 3 professionele interessegebieden:
* Marketing/communicatie, het vak, de veranderingen, de spelers;
* Merken, met name in de FMCG branche. De steeds interessantere customer journey en data, de campagnes en de nieuwe mediamogelijkheden, activatie en innovatie;
* Retail, de enorme dynamiek en nieuwe kansen en bedreigingen. Hij is bedenker en voorzitter van de jury van de New Retail Champions competitie. En hij was de afgelopen 5 jaar lid van de RvC van PLUS supermarkten.
De samenstellers van het Historisch Sprekers Archief hebben grote zorgvuldigheid betracht bij het verzamelen en citeren van de gegevens die hoofdzakelijk afkomstig zijn uit de archieven van de Koninklijke Industrieele Groote Club en eerder via de website openbaar gemaakte data. Mocht U een aan- of opmerking hebben over de teksten en/of afbeeldingen, dan verzoeken wij u contact op te nemen met de redactie via clubinfo@igc.nl.
Foto's: Archief Koninklijke IGC