Maandag 24 februari 2020
Marketing & Communicatie
prof.dr. Fred van Raay
Vrije Wil, Onbewust en Bewust Gedrag
De lezing van prof. dr. Fred van Raay gaat over de 'vrije wil', rationele en vooral minder rationele beslissingen van consumenten, in te delen in drie groepen: onbewuste 'beslissingen', systeem 1 en systeem 2. In het tweede deel van zijn voordracht geeft hij vooral voorbeelden van deze soorten beslissingen van consumenten en probeert hij uit in hoeverre de aanwezigen ook minder rationeel reageren.
Een korte bio: Fred van Raay, hoogleraar Economische Psychologie aan de Universiteit van Tilburg, volgde zijn studie in Leiden. Hiervoor was hij verbonden aan Twente University, University of Illinois at Urbana-Champaign (USA), en de Erasmus Universiteit Rotterdam als hoogleraar Marketing Management en Consumentengedrag. Ontving een eredoctoraat in 2006 van de Helsinki School of Economics, Finland. Fred is vooral geïnteresseerd in het gebied tussen economie en psychologie, nu ook 'behavioral economics' genoemd. De laatste jaren deed hij vooral onderzoek en publiceerde hij over financieel gedrag van consumenten: besteden, sparen, lenen, pensioen, financieel gedrag van partners in een huishouding, (gebrek aan) financiële kennis en welzijn.
De samenstellers van het Historisch Sprekers Archief hebben grote zorgvuldigheid betracht bij het verzamelen en citeren van de gegevens die hoofdzakelijk afkomstig zijn uit de archieven van de Koninklijke Industrieele Groote Club en eerder via de website openbaar gemaakte data. Mocht U een aan- of opmerking hebben over de teksten en/of afbeeldingen, dan verzoeken wij u contact op te nemen met de redactie via clubinfo@igc.nl.
Tekst: Archief Koninklijke IGC
Foto's: Archief Koninklijke IGC