Woensdag 16 oktober 2024

Technologie & Innovatie

ir. F. Abbink

Kunnen we met één piloot vliegen?

Sinds mensenheugenis worden commerciële passagiersvliegtuigen bestuurd door minimaal twee piloten. In het laatste decennium zijn onderzoeken gestart naar de mogelijkheid om de cockpitbemanning te verminderen, met als reden de verwachte tekorten aan piloten en de potentiële besparingen in operationele kosten. De piloten zijn mordicus tegen en wijzen op de veiligheid. Fred Abbink, oud-hoogleraar aan de TU-Delft L&R en Reviewer bij het EU Clean Sky 2 programma, neemt ons mee in deze enigszins controversiële ontwikkeling.

In de tweede helft van de 20ste eeuw ontwikkelde het verkeersvliegtuig tot een commodity. De introductie van de betrouwbare en krachtige straalmotoren vergrootte de snelheid en de veiligheid van de verkeersvliegtuigen. De steeds lagere ticketprijzen brachten vliegreizen binnen het bereik van velen. Nieuwe radiocommunicatiesystemen maakten dat de twee vliegers de taken van de radiotelegrafist over konden nemen. Hetzelfde gold voor de introductie van de Doppler Navigatie en Traagheidsnavigatie systemen. Deze maakten dat de beide vliegers accuraat konden navigeren en de navigator niet langer nodig was.

De ontwikkeling van de halfgeleidertechnologie en elektronische displays maakten het in de jaren tachtig mogelijk dat de beide vliegers ook de taken van de boordwerktuigkundige konden overnemen. De steeds grotere verkeersvliegtuigen, met hun steeds betrouwbaardere en efficiëntere straalmotoren konden met 2 vliegers veilig in alle weers- en zichtcondities wereldwijd gevlogen worden.

In de jaren '20 van deze eeuw is begonnen met het onderzoek naar de mogelijkheden om de cockpitbemanning verder te reduceren. De voorziene tekorten aan verkeersvliegers en de mogelijke kostenreductie zijn hiertoe de belangrijke drijfveren. Binnen het EU CleanSky 2 technology ontwikkelingsprogramma en door Airbus is onderzoek gedaan naar de benodigde avionica systemen en infrastructuur, die de zogenaamde extended Minimum Crew Operations (eMCO) mogelijk zouden kunnen maken. Hierbij zou tijdens de kruisvlucht met slechts 1 vlieger in de cockpit gevlogen mogen worden. Bij start en landing zouden er twee vliegers in de cockpit zijn. In eerste instantie zouden dergelijke operaties met vrachtvliegtuigen als de nieuwe Airbus A350F en business Jets als de Dassault Falcon 10X worden uitgevoerd.

Airbus en Dassault hebben aan de European Aviation Safety Agency (EASA) gevraagd om de hiervoor de benodigde certificatie eisen op te stellen. De spreker zal een overzicht geven van de genoemde technologische ontwikkelingen en van de status van het onderzoek naar de mogelijkheden en de uitdagingen om tot extended Minimum Crew en wellicht later tot Single Pilot Operations te komen.

Fred Abbink is oud-hoogleraar in de Vliegtuiginstrumentatie aan de TU-Delft en Reviewer bij het EU Clean Sky 2 programma onder meer bij het Large Passenger Aircraft project Disruptive Cockpit. (DisCo).

De samenstellers van het Historisch Sprekers Archief hebben grote zorgvuldigheid betracht bij het verzamelen en citeren van de gegevens die hoofdzakelijk afkomstig zijn uit de archieven van de Koninklijke Industrieele Groote Club en eerder via de website openbaar gemaakte data. Mocht U een aan- of opmerking hebben over de teksten en/of afbeeldingen, dan verzoeken wij u contact op te nemen met de redactie via clubinfo@igc.nl.

← vorig evenement volgend evenement →