Dinsdag 12 maart 2024

Marketing & Communicatie

Budi Gonzalez de Chaves

Psychologie & reclame: Hoe beïnvloed je irrationele wezens?

De mens is geen rationeel wezen. Of, zoals Nobelprijswinnaar en professor in de psychologie Daniel Kahmenan het zo mooi verwoordde: 'Thinking is to humans as swimming is to cats; they can do it but they'd prefer not to.'

Psycholoog en reclameman Budi Gonzalez de Chaves neemt ons mee in de irrationaliteit van de mens en vooral ook de implicaties voor marketing. Ofwel: hoe kunnen we mensen het meest effectief beïnvloeden wetende dat ons brein geen computer is, maar een product van een lange evolutie.

Budi Gonzalez de Chaves: 'Reclame is een simpel vak en heeft maar 1 doel: het beïnvloeden van het gedrag van de consument. Het morele aspect hiervan bespreek ik graag met u. Als psycholoog vind ik het vakmatige aspect mateloos interessant. De belangrijkste les die elke goede reclamemaker je zal kunnen leren: probeer gedrag niet te veranderen door mensen anders te laten denken, maar door mensen zich anders te laten voelen. Dat werkt, op wat uitzonderingen na, bijna altijd beter'.

Budi Gonzalez de Chaves, werkte, na zijn studie sociale- en organisatiepsychologie en zijn opleiding NIMA C, voor diverse reclamebureaus waaronder: ARA, UbachsWisbrun, Havas, Alfred, WundermanThompson en (als managing director) bij Cheil. Zijn spraakmakende klanten waren onder meer: Zwitserleven, Metropole Orkest, Mona, Grolsch, Calvé, Rabobank, ING, PLUS, Peugeot, Essent, CZ en Samsung. Eind 2022 richtte hij (samen met zijn compagnon Thijs de Boer) het bureau Bijvoorkeur op. Daarmee wil hij reclame terugbrengen tot de essentie: het opbouwen en behouden van merkvoorkeur.

De samenstellers van het Historisch Sprekers Archief hebben grote zorgvuldigheid betracht bij het verzamelen en citeren van de gegevens die hoofdzakelijk afkomstig zijn uit de archieven van de Koninklijke Industrieele Groote Club en eerder via de website openbaar gemaakte data. Mocht U een aan- of opmerking hebben over de teksten en/of afbeeldingen, dan verzoeken wij u contact op te nemen met de redactie via clubinfo@igc.nl.

← vorig evenement volgend evenement →