Maandag 31 oktober 2022

Technologie & Innovatie

Bernard van Dijk

Waterstofvliegtuigen, hoax of oplossing?

Waterstof wordt vaak geclaimd als oplossing voor moeilijk te decarboniseren sectoren zoals de luchtvaart. Maar is het echt haalbaar om de luchtvaartsector koolstofarm te maken met waterstof? Let's crunch some numbers!. Regeringen over de hele wereld willen een waterstofeconomie ontwikkelen om hun net-zero-plannen voor 2050 te ondersteunen. Ook voor de luchtvaart wordt waterstof gezien als een belangrijk deel van de oplossing. Al geruime tijd wordt er door de industrie gekeken naar deze toepassing en in de afgelopen jaren zijn er vele ontwikkelingsprogramma's opgezet door overheden om dit te ondersteunen.

Bernard van Dijk komt het gebruik van waterstof voor de luchtvaart in een breder perspectief zetten door veel geuite claims te kwantificeren en te laten zien wat de consequenties zijn. Onder andere komt de productie van waterstof aan de orde. Deze kan worden geproduceerd met behulp van verschillende soorten energie, zoals fossiele brandstoffen, hernieuwbare elektriciteit, kernenergie, enz. Er is een groeiende consensus dat groene waterstof de enige waterstof is die nul CO2 produceert, maar het produceren van waterstof vereist enorme hoeveelheden energie.

Bernard van Dijk heeft een lange carrière achter de rug in de luchtvaartsector. Hij werkte bij de KLM, was tot voor kort docent vliegtuigprestaties, technische natuurkunde, aerodynamica en stabiliteit en besturing van vliegtuigen aan de hogeschool van Amsterdam. Momenteel is hij actief als Aviation expert bij de H2 science coalition. In 2013 werd hij verkozen tot docent van het Jaar.

Over de spreker
In 1982 gestudeerde Bernard van Dijk af aan de HTS in Haarlem in luchtvaarttechniek en werkte daarna eerst vijf jaar bij een computerbedrijf. In 1987 begon hij bij de KLM als grondschool instructeur en als flight operations engineer. Parallel hieraan was Bernard van Dijk freelance werkzaam bij verschillende vliegscholen als theorie-instructeur ATPL. In 2005 begon hij aan de hogeschool in Amsterdam als docent natuurkunde, aerodynamica, vliegtuigprestaties en stabiliteit en besturing. Sinds afgelopen februari is Bernard van Dijk met pensioen. Sinds december 2021 is hij luchtvaartexpert bij de hydrogen science coalition.

De samenstellers van het Historisch Sprekers Archief hebben grote zorgvuldigheid betracht bij het verzamelen en citeren van de gegevens die hoofdzakelijk afkomstig zijn uit de archieven van de Koninklijke Industrieele Groote Club en eerder via de website openbaar gemaakte data. Mocht U een aan- of opmerking hebben over de teksten en/of afbeeldingen, dan verzoeken wij u contact op te nemen met de redactie via clubinfo@igc.nl.

← vorig evenement volgend evenement →