Maandag 24 juni 2024

Technologie & Innovatie

Jeroen Wink MSc

Dawn Aerospace ontwikkelt innovatief raketvliegtuig voor een duurzame lancering van satellieten

Dawn Aerospace werkt vanuit Delft aan een innovatief herbruikbaar raketvliegtuig dat satellieten snel, goedkoop en op bestelling naar een baan om de aarde moet lanceren, zonder de nadelen van terugvallende rakettrappen.

Jeroen Wink is mede-oprichter en Commercieel Directeur van Dawn Aerospace. Hij behaalde een Bachelor en Master Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek aan de Technische Universiteit Delft. Tijdens zijn studie leidde hij de ontwikkeling en lancering van een record brekende Stratos II+-raket die werd gelanceerd vanuit Zuid-Spanje.

Afgelopen maart voerde de 4,8 meter lange Dawn Mk-II Aurora zijn eerste testvluchten uit met een zelf ontwikkelde raketmotor vanaf het Zuidereiland van Nieuw-Zeeland. Het is bedoeld als voorloper van de onbemande Mk-III, die nog op de tekentafel ligt. Het vliegtuig van zo'n 18 meter moet voortgestuwd door een raketmotor doorstoten naar een hoogte van 100 kilometer en een maximumsnelheid van rond de 4.000 kilometer per uur. In het bijna-vacuüm van de ruimte ontbrandt de tweede trap, die vervolgens doortrekt naar een hoogte van 300 tot 500 km met een snelheid van zo'n 25.000 km/u en in een baan om de aarde terechtkomt. Hier wordt dan een of meerdere satellieten van in totaal maximaal 250 kilogram afgezet. Tijdens deze missie keert het vliegtuig om en landt het als een gewoon vliegtuig op dezelfde landingsbaan waar het is opgestegen. De Mk-III is niet alleen volledig herbruikbaar, maar doordat er geen trappen terugvallen naar de aarde, hoeft de lancering ook niet plaats te vinden boven afgelegen gebieden of zee.

Het bedrijf is een start-up met grote plannen en ook een middelgroot gevestigd ruimtevaartbedrijf met een honderdtal werknemers, waarvan de helft in Delfgauw. Het heeft een vaste inkomensstroom uit de productie van kleine stuwraketten en aandrijvingssystemen voor satellieten. Dawn Aerospace maakt thrusters met als doel de aandrijving van satellieten in de ruimte te verzorgen, bijvoorbeeld om in de juiste baan te komen of terug te vallen naar de aarde na gebruik. Het bedrijf heeft momenteel 57 thrusters in de ruimte op 12 verschillende satellieten.

Hier ziet u de eerste vlucht van de Mk-II Aurora waarbij de raketmotor werd gebruikt

De samenstellers van het Historisch Sprekers Archief hebben grote zorgvuldigheid betracht bij het verzamelen en citeren van de gegevens die hoofdzakelijk afkomstig zijn uit de archieven van de Koninklijke Industrieele Groote Club en eerder via de website openbaar gemaakte data. Mocht U een aan- of opmerking hebben over de teksten en/of afbeeldingen, dan verzoeken wij u contact op te nemen met de redactie via clubinfo@igc.nl.

← vorig evenement volgend evenement →