Architectuur, Beeldende kunst & Cultuur
Lalique was zijn tijd vooruit op soort- en tijdgenoten en zette trends in de art nouveau en art deco stroming met juwelen- en glaskunst. Met stores in New York, Parijs etc. wist hij de beau monde aan zich te binden. Zijn werk voer en vloog de hele wereld over. Glasarchitectuur in kerken, in luxe cruiseschepen, warenhuizen, fonteinen, maar ook glazen ornamenten op de voorkant van auto's behoorden tot zijn oeuvre.In de tachtiger jaren ontdekten de Japanse bankiers en verzamelaars het werk en werd Lalique meer en meer behalve een piece de resistance een beleggingsobject. De art nouveau ontleent haar inspiratie uit de natuur (flora en fauna) en de vrouwelijke mystiek. Deze stroming was een krachtig focusverschuiving van Theisme (god en de mens) naar Animisme (ziel in de natuur). Hierin ligt tevens de vrouwelijke aard van onze aarde besloten waarop wij leven en verantwoordelijkheid voor dragen. Benjamin Mordehai Janssens, conservator van het in Doesburg gevestigde enige Nederlandse Lalique museum, neemt u mee in de wereld van uitbundige organische schoonheid en legt uit hoe kunst een gewilde belegging werd.
De samenstellers van het Historisch Sprekers Archief hebben grote zorgvuldigheid betracht bij het verzamelen en citeren van de gegevens die hoofdzakelijk afkomstig zijn uit de archieven van de Koninklijke Industrieele Groote Club en eerder via de website openbaar gemaakte data. Mocht U een aan- of opmerking hebben over de teksten en/of afbeeldingen, dan verzoeken wij u contact op te nemen met de redactie via clubinfo@igc.nl.