Dinsdag 11 april 2017
Mode & Lifestyle
Mariëtte Hoitink
Amsterdam: Denim-hoofdstad van Europa?
The Sky is Not the Limit
Nergens ter wereld is de jeans zo populair als in Nederland en wordt per hoofd van de bevolking meer jeans gedragen dan welk ander land ook. Powervrouw Mariëtte Hoitink vertelt alles over de love-affair tussen Amsterdam en denim.
Amsterdam kent het hoogste aantal jeans-bedrijven en dus ook de meeste jeans-winkels. Welk aandeel heeft denim eigenlijk in de mode-industrie? En hoe komt het dat Nederland denim en de toepassingen daarvan naar grote hoogten heeft gestuwd? Wat is er zo bijzonder aan deze romance tussen die befaamde blauwe spijkerstof en Nederland?
Mariëtte Hoitink richtte in 2009 met een partner stichting House of Denim/Denim City/Jean School/Amsterdam Denim Days op: onderwijs, onderzoek en ondernemerschap gericht op de jeansbranche. Nederlandse en internationale denimmerken zoals G-Star Raw, Scotch & Soda, Tommy Hilfiger and Levi's hebben hun naam verbonden aan Denim City. House of Denim is hèt platform voor de toekomst van denim-design, innovatie, duurzaamheid en craftsmanship.
De samenstellers van het Historisch Sprekers Archief hebben grote zorgvuldigheid betracht bij het verzamelen en citeren van de gegevens die hoofdzakelijk afkomstig zijn uit de archieven van de Koninklijke Industrieele Groote Club en eerder via de website openbaar gemaakte data. Mocht U een aan- of opmerking hebben over de teksten en/of afbeeldingen, dan verzoeken wij u contact op te nemen met de redactie via clubinfo@igc.nl.
Foto's: Archief Koninklijke IGC