Donderdag 14 januari 2021

Wonen, Ruimte & Mobiliteit

Raymond Gense

Moet de mobiliteitsindustrie op de schop?

Live webcast via ZOOM
Nu het reizen sterk wordt ingeperkt door de pandemie en we te maken hebben met wereldwijde fabriekssluitingen, dalende autoverkopen en bijna niemand meer in de trein, is het logisch om je af te vragen hoe het 'nieuwe normaal' voor de mobiliteitssector eruit zal zien.

Raymond Gense, directeur Future Technology bij Pon Holdings, weet als geen ander hoe die toekomst van de mobiliteit zal worden vormgegeven. Waar staan we nu, en straks? Elektrische mobiliteit, zelfrijdende auto's, geautomatiseerde fabrieken en Mobility as a Service - dit zijn slechts enkele van de ingrijpende veranderingen waarmee de mobiliteitsindustrie te maken krijgt, zelfs vóór de COVID-19-crisis. Wereldwijd zijn de gevolgen van de pandemie immens en ongekend. In feite zijn veel dealerbedrijven straks een maand of langer gesloten. Maar hoe moet dat dan met al die elektrische auto's die verkocht moeten worden om de klimaatdoelen te halen? Moeten we misschien allemaal met de fiets, of gewoon veel meer thuiswerken?

Autorijder of mobilist?
Niettemin, zo wordt verwacht, blijft de markt voor fysieke mobiliteit van personen en vracht alleen maar toenemen, zelfs ondanks de enorme groei van online verkeer als alternatief.
- Hoe gaat de mobiliteitsindustrie hiermee om?
- Hoe ziet de autodealer van de toekomst eruit?
- Op welke wijze slaan OEM's de handen ineen met partners uit de eigen sector en met branchevreemde bedrijven?
- Komen er veel nieuwe spelers op de markt, bijvoorbeeld uit China, Silicon Valley,e.a.?
- Hoe verloopt de samenwerking met overheden op weg naar een intelligent transportnetwerk?
- Hoe ziet de auto van de toekomst eruit en wanneer kunnen we die verwachten?

Raymond Gense
Raymond is Director Public Affairs & Future Technology bij Pon Holding. De wortels van de onderneming gaan terug tot 1895. Pon werd in 1947 de eerste Volkswagen-importeur van Nederland. Bij Pon werken bijna 13.000 werknemers verspreid over 450 vestigingen in 32 landen. Bij Pon horen 80 bedrijven. Pon is onder meer actief als importeur van merken als Volkswagen, Audi, Bentley en Porsche. Pon houdt zich verder ook bezig met fietsen, bedrijfswagens, zware grondverzetmachines, scheepsmotoren en tegenwoordig ook mobiliteitsdiensten.

De samenstellers van het Historisch Sprekers Archief hebben grote zorgvuldigheid betracht bij het verzamelen en citeren van de gegevens die hoofdzakelijk afkomstig zijn uit de archieven van de Koninklijke Industrieele Groote Club en eerder via de website openbaar gemaakte data. Mocht U een aan- of opmerking hebben over de teksten en/of afbeeldingen, dan verzoeken wij u contact op te nemen met de redactie via clubinfo@igc.nl.

← vorig evenement volgend evenement →